Tosteberga

En gammal bekant vid namn Sebstian skrev på facebook att han skulle till blekinge och fiska gädda och jag var inte sen att hänga på. Riktigt så långt som till blekinge kom dom inte men till Tosteberga utanför Bromölla blev det i alla fall, kul att testa ett nytt ställe tänkte jag.
Det var riktigt grunda vikar där och väldigt lågt vatten, jag hade såklart lämnat vadarna hemma så medan de andra vadade långt ut fick jag kämpa från stenarna. Efter ett tag gick jag ut till hamnen där det var lite djupare och man slapp fastna i varenda kast. Hade ett hugg efter ett tag på min buster men den släppte, ett par kast senare ser jag en liten gädda komma i full fart från sidan och hugger men missar tyvärr.
Går och kollar hur det går för de andra och Sebbe som idag gjorde sitt första jerkpass hade börjat dagen bra med att slänga bort en svindyr handgjord jerk. Svårt det där med att ställa in kastbromsen.
Tillbaka i hamnen gör jag ett par kast och helt plötsligt kommer det en gädda och hugger bakifrån och fortsätter simma rakt mot mig, svårt att göra bra mothugg då, vevar som en galning men när den får syn på mig vänder den tvärt och drar rakt ut. Tyvärr lyckas även den skaka sig loss, synd den var i alla fall över två kilo skulle jag tro.
Efter många kast utan hugg med min nya favvobuster byter jag till en annan lite mörkare färg i förhoppning om att den ska fungera bättre.  Den hinner knappt nå vattenytan innan jag har fisk på! Efter en liten fight får jag äntligen upp en fisk, liten men ändå större än de senaste veckornas minigäddor. Sebbe och de andra blev tyvärr fiskelösa men bättre lycka nästa gång:)

Enda landade gäddan idag.


Den här bustern har jag nog fått mest fisk på trots att jag inte använder den så ofta.


Kommentarer
Postat av: Palle

Gött med lite action! Skönt att det börjar lossna för dig. Nu i veckan ska jag ut ett par rundor från land efter jobbet. Ska jag slå en pling när jag ska ut?

2010-09-13 @ 08:08:59
URL: http://mothugget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0