Krokningsproblem

Var ute och jerkade igår och gäddorna var på g, problemet var att jag hade ovanligt svårt att kroka dom. Körde hårt på Big Bandit Shallow tånglake och efter två timmar hade jag landat två mindre gäddor men missat 7-8 hugg och haft ett par följare. Sjukt frusterande när de bara släpper nästan direkt, tycker jag gör bra mothugg men det vill inte funka.
Idag var jag ute en sväng igen, samma visa. Tappar första hugget direkt och gäddan följer sedan efter banditen ända in till land utan att hugga igen. Sen smäller det till rejält och jag har fisken på för en gångs skull, den drar riktigt bra och kommer snabbt upp till ytan. Kaske upp mot mitt rekord hinner jag tänka innan den lossnar...
En stund senare går jag ett riktigt konstigt hugg, fisken rycker verkligen inte som en gädda och jag undrar vad det är jag krokat. In kommer den i alla fall och nu ser jag vad det är, en gädda krokad i stjärten. Det var alltså det som krävdes för att jag skulle få något idag. Kul fight var det i alla fall.

Har satt på en krok med längre skaft och dubbla ringar fram på banditen och en större krok där bak. Någon som har några andra tips på hur man kan få det bättre?

Tre kilo felkrokad gädda kämpar fint.

Kommentarer
Postat av: Björn N

Hejsan!

Jag var irriterad över big bandits krokningsförmåga så jag mixtrade lite. Jag har dubbla fjäderringar både fram och bak samt en storlek större krokar på båda ställen. Dessutom använder jag enbart owners krokar då jag tycker dom jag bäst men det har ju alla sin åsikt om.



Hoppas du får bättre krokningar framöver, skitfiske på dig! // Björn

2011-08-19 @ 04:12:40
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: Linus

Gjorde precis så och idag krokade den bättre, hade iofs bara ett hugg på Banditen men den gäddan satt:) Man får hoppas att det fortsätter så.

2011-08-19 @ 17:58:28
URL: http://denlilleochhavet.blogg.se/
Postat av: Mattias H

Det är generellt riktigt svårt att kroka sommargäddor på Bandit, oavsett krokriggning. Den genererar riktigt mycke kontakter men dessvärre krokar den inte lika bra, pga fiskarna hugger så pass hårt och med så hög fart så blir det svårt. Dock bra krokningsprocent på senhöst samt vår då fiskarna inte är lika brutala i attackerna.

2011-08-23 @ 00:22:45
Postat av: Pontus

Har precis som dig haft samma problem, flera hugg men fisken krokas inte, eller så släpper den efter några få sekunder. Lite skönt att höra att det är inte så att man gör fel hela tiden ;)

2011-08-23 @ 16:53:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0