Återfunnen Buster

Satte häromdan en Buster Jerk i ett rep till en boj som var gömd under vattenytan, så jag bestämde mig för att dra på mig vadarbyxorna och hämta tillbaka den. Vattnet var betydligt högre denna dag men det löste sig ändå med hjälp av en båtshake. Lätt värt besväret för en Buster och tafs!

Hoppades på att det skulle sitta fler drag i repet men tyvärr hittade jag bara min egen jerkbait.

Blänkaren 2010

Klockan 04.00 bar det iväg ner mot Ystad, tillsammans med Palle som jag träffat genom fiskesnack.com, för att fiska havsöring och delta i tävlingen Blänkaren 2010 där det gäller att ta den största blanka öringen. Jag var rätt så seg med tanke på att jag jobbat till 02.30 och inte sovit något men det blev skoj ändå. Hela morgonen och förmiddagen var seg och det vägrade nappa, men på eftermiddagen bestämde vi oss för att testa på östra sidan där vinden inte låg på så mycket. Efter någon timmes fiske hade jag en efterföljare som inte nappade och efter en stund en till, lite frustrerande men till slut högg det till och jag kunde landa dagens första havsöring, precis godkänd med sina 50 cm och blank och fin, valde ändå att släppa tillbaka den så den får växa på sig lite. Bara några minuter senare högg en fin havsöring på Palles upphängarfluga, den mätte 57 cm men var inte riktigt helt blank så den fick efter lite tvekande gå tillbaka även den.

De tre största fiskarna i tävlingen låg på strax över 3 kg så det var inga monsterfiskar som fångades idag, vinnarfisken förra året vägde över 6 kg. Synd att man inte kunde få en lite större så man kunde kamma hem något fint pris, får ta det nästa år.

50 cm, vägde inte men dryga kilot kanske. Måste bli bättre på att posa med fisken så den ser större ut...

57 cm, ca 2 kg.

Tog min öring på en Toby Rocket. Alla som ställde upp i tävlingen fick en fin Snaps.

Fisketävling

Imorgon blir det fisketävling längst skånes kust. Målet är att få den största blanka havsöringen, jag är dock ganska nöjs så länge jag får upp en överhuvudtaget. Läs mer om tävlingen här: Blänkaren 2010

Jag satsar vidare på denna Gladsax som gett mig mina enda två havsöringar. Tror den blir vinnardraget imorgon.

tails

Skaffat mina första tailbeten nu så nu ska de tröga vårgäddorna upp! Gjorde mina egna tailar, testade först att skära upp och smälta ihop så att kroken hamnar i mitten men det var lite svårare än jag trodde så nästa gjorde jag ett hål för och körde igenom, hamnar lite snett då men ser snyggare ut.

Zam Z tail.

Hoppet lever

Senast jag hade en havsöring på kroken var i slutet av februari, men idag högg det äntligen en liten rackare igen. Vi hade kastat efter gädda nån timme först men det gick inte så bra, lyckades bla att sätta en Buster i en boj under vattenytan, så vi bestämde oss för att åka ut till sternö en snabbis innan vi packade ihop. Den högg på en gladsax wobbler, samma som jag fick min förra havsöring på. Den fick självklart simma tillbaka, var nog ett gäng centimeter under minimimåttet.

Får ta den igen om ett par år när den väger ett par kilo.

rekord i bottennapp

Sofia brukar få väldigt många napp när vi är ute och fiskar, tyvärr rör det sig oftast om bottennapp. På de två senaste turerna lyckades Sofia med konststycket att tappa 5 st drag, bla två Gladsax och en Vicke. Ett av dem fick jag upp efter att ha krokat i linan som satt i draget men det satte Sofia i botten igen kort efter. Hon lyckades dock fiska upp en fin Toby också så totalt blir det endast fyra drag färre i lådan.
Sofia visar stolt upp draget som hon tidigare tappat, av nån anledning gick linan av väldigt långt in nära rullen.

enda nappet idag

Denna baddare drog Natali upp, det närmsta vi kom en fisk idag.

fynd

Det är alltid kul att göra fynd på loppisar och second hand butiker, och de grejer man inte har användning för själv kan man alltid sälja till samlare på Tradera, och det finns många runt om i världen som samlar på svenska fiskegrejer. Här är några av mina bästa fiskefynd som jag sålt vidare.

Blänken - Köpt för 50 kr, sålt för 550 kr.

Rullar - Köpta för 250 kr st, sålda för 700 kr st.

Nils Master - Köpt för 50 kr, såld för 160 kr.

äntligen napp

Efter många turer utan napp högg det äntligen idag, tyvärr inte någon havsöring men i alla fall en gädda. Jag hjälpte  Sofia med att få loss ett bottennapp och passade då på att ta ett kast med hennes spö, självklart högg det just då, till Sofias stora förtret:)

Inte så lång men riktigt tjock, tippar vikten till dryga 3 kg.

Försöker lära mig gälgreppet men denna gång gick det inte så bra, gäddan smet efter ett par försök.

swim whizz

Inhandlade ett par stora Swim Whizz på tradera häromdan, ska ut och testa en av dem idag och hoppas på årets första gädda. Sammanlagt 130 kr med frakt tyckte jag var bra pris.