Blänkaren 2010

Klockan 04.00 bar det iväg ner mot Ystad, tillsammans med Palle som jag träffat genom fiskesnack.com, för att fiska havsöring och delta i tävlingen Blänkaren 2010 där det gäller att ta den största blanka öringen. Jag var rätt så seg med tanke på att jag jobbat till 02.30 och inte sovit något men det blev skoj ändå. Hela morgonen och förmiddagen var seg och det vägrade nappa, men på eftermiddagen bestämde vi oss för att testa på östra sidan där vinden inte låg på så mycket. Efter någon timmes fiske hade jag en efterföljare som inte nappade och efter en stund en till, lite frustrerande men till slut högg det till och jag kunde landa dagens första havsöring, precis godkänd med sina 50 cm och blank och fin, valde ändå att släppa tillbaka den så den får växa på sig lite. Bara några minuter senare högg en fin havsöring på Palles upphängarfluga, den mätte 57 cm men var inte riktigt helt blank så den fick efter lite tvekande gå tillbaka även den.

De tre största fiskarna i tävlingen låg på strax över 3 kg så det var inga monsterfiskar som fångades idag, vinnarfisken förra året vägde över 6 kg. Synd att man inte kunde få en lite större så man kunde kamma hem något fint pris, får ta det nästa år.


50 cm, vägde inte men dryga kilot kanske. Måste bli bättre på att posa med fisken så den ser större ut...


57 cm, ca 2 kg.


Tog min öring på en Toby Rocket. Alla som ställde upp i tävlingen fick en fin Snaps.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0